måndag 24 november 2008

Laktosintolerant

Min läkare ringde för en timme sedan och berättade att provsvaren har kommit på mina tester jag gjorde för två veckor sen. Allt såg bra ut förutom att jag har blivit laktosintolerant. VA??!
Ingen mer Meze-yoghurt på morgonen? Ingen mer ost? Visserligen finns det ju laktosfria alternativ till keso, fil, yoghurt, gräddfill mm. Men tyvärr är det ju så att dessa produkter inte är "rena". Dom är dessutom fettreducerade en del.

Men det finns ju faktiskt en hel del människor i detta land som är laktosintoleranta och klarar sig utmärkt utan mjölkprodukter. Så det borde ju funka för mig oxå. Måste bara vänja mig vid tanken på att aldrig mer få äta min älskade, underbart krämiga Meze... suck!

I medelhavsländerna är det 30-35% som inte tål laktos. I asien är det ca 95%, och här i Sverige är vi ca 5%.

4 kommentarer:

Jonna sa...

Lagrade ostar brukar gå alldeles utmärkt. Finns dessutom tabletter att köpa på apoteket som lindrar om du t ex är bortbjuden och inte kan styra maten själv. Valio har en laktosfri matyoghurt, den kanske kan stilla ditt begär ;)

Sarah N sa...

Hej Jonna!

Gillar inte laktosfria produkter. Dessa är oftast fettreducerade, väldigt söta i smaken (blä!) och så innehåller dom en del tillsatser tyvärr.

Vällagrade ostar har jag också läst att det kan funka för de flesta som är laktosintoleranta. Så det blir til att gräva fram nån sån ost i ostdisken.

Jonna sa...

Hej Sarah!
Är det skummjölken som du inte vill äta? Här är ingredienser och näringsvärde:

Ingredienser:
Pastöriserad skummjölk och grädde, syrningskultur och laktasenzym.
Tillverkad av äkta bulgarisk kultur.

Näringsvärden Per 100 gram:
Energi 460 kJ / 110 kcal
Protein 3,0 g*
Kolhydrater 4,4 g**
Fett 9 g
Kalcium 110 mg (14 % av RDI)

Sarah N sa...

Mjölk dricker jag inte. De mjölkprod jag åt var yoghurt, grädde, creme fraiche, gräddfil,

De laktosfria prod jag testat smakar alldeles för sött och dessutom är de för blaskiga.

creme fraichen jag köpte innehåller detta skräp:modifierad majsstärkelse, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl,pektin)

Så creme fraiche får bli nåt jag änvänder nån gång i bland i maten i fortsättnningen.