söndag 5 oktober 2008

Min sambo har blivit "frälst"

Har man ätit limpskivor med messmör på till frukost i ca trettio års tid, så förstår jag att det kan vara svårt att sluta tvärt med något som man är så van vid och som man dessutom tycker mycket om. (Jag pratar nu om min sambo som är 37 år, är 197 cm lång och vägde 97 kg i augusti i år.)

Han har under de 5 år vi har varit tillsammans alltid kännt sig mer eller mindre uppsvälld i magen. Oftast efter frukost.
Jag har då och då sen min kostoläggning i feb försökt få med honom på att äta LCHF kost med tanke på hans oroliga mage. Men han har inte känt sig så motiverad. Och eftersom han inte ville sluta att äta bröd föreslog jag att han kunde prova att byta bröd och se om det blev bättre.

Limpskivorna ersattes av riktigt surdegsbröd och messmöret ersattes av fet hårdost. Redan efter första morgonen med det nya brödet var uppsvälldheten i magen borta. Det var då min sambo blev "frälst".
Han plockade även bort pasta, ris och potatis och började äta mer som jag gör. Man kan väl säga att han äter en "light version" av LCHF eftersom han fortfarande dricker öl och det händer att han äter potatis eller pasta ibland och någon godisbit då och då.

På ca två månader har han tappat 5 -6 kg i vikt och har inte ens kämpat för det, det har liksom bara runnit av honom samtidigt som han njuter av den goda maten och slipper uppsvälld mage.

4 kommentarer:

Jennys Chiari sa...

Hej igen :D Ja min man fick också upp ögonen för LCHF då jag i smyg börjat lite smått. Han fick läsa i en bok jag köpte (Lars-Erik Litsfeldt nåt sånt) och bestämde sig med en gång att NU KÖR VI! Jag blev nästan förskräckt då jag låg i "testfasen" för att se om denna livsstil skulle fungera för mig. Det gäller ju inte bara hemma utan även ute. Och nu ångrar vi oss inte ett dugg, snarare att man fortfarande ger barnen för mkt kolhydrater i skolan och hur stoppar man det :( Bra gjort av din sambo! Heja!

sandra sa...

Hej kära syster yster! Igår höll jag på att falla för pastans frästelse, men icke, lax filé och stekt svamp och paprika :) Bra va :)

Sarah N sa...

Bra kämpat sis!
Det gäller att variera maten annars är det lätt att man tröttnar och faller tillbaka till sin gamla matvana

Lisa P sa...

Tack för fina rosa tanken. Det vet du ju att jag finns nånstans här i bakgrunden, ungen min.
Mumzie