fredag 17 oktober 2008

Mina Insulindoser


När jag åt enligt de råd dietisterna gav mig, alltså kolhydratrik mat, tog jag dessa insulindoser:

frukost: 8E + långtidsverkande insulin 18E

lunch: 8E

middag: 4E

SUMMA: 20E måltidsinsulin om dagen
(E=enheter insulin)


Nu, med LCHF mat tar jag dessa insulindoser:

frukost: 3E + långtidsverkande insulin 16E

lunch: 3E

middag: 2E

SUMMA: 8E måltidsinsulin om dagen

Den insulinmängd jag nu tar under hela dagen, räckte förut (under kolhydrattiden) bara till frukosten. Beroende på vad jag äter, behöver jag inte alltid ta insulin till vissa måltider.
Mina blodsockervärden låg under kolhydrattiden mellan 6 - 22 om dagarna. (friska personer har ca 5,5 innan mat och max 8 efter mat.)
Nu med LCHF, ligger mina sockervärden mellan 3,5 - 10 om dagarna.
För mig är detta helt fantastiskt.

7 kommentarer:

mimmi sa...

Jag är så glad för din blogg - har själv en son med nyligen diagnos diabetes 1 och försöker läsa och lära.

Har försökt skriva kommentar flera gånger tidigare men eftersom man måste ha någon sorts identitet för att kunna göra det så har det inte blivit av. Nu har jag registrerat ett google konto. Jag tror du skulle få många fler kommentarer om detta hinder försvann.

Sarah N sa...

Hej mimmi!
Vad roligt att du hittade min blogg.

Om din son nyligen har fått diabetes typ1, så har han förmodligen lite insulinproduktion kvar och har då allt att vinna på att gå över till denna kost.

Kanske han då skulle klara sig på att endast ta långtidsverkande insulin 1 ggr/dag och slippa måltidsinsulinet.

Hur många sprutor tar han nu?
hur länge har han haft diabetes?

Har du frågor kring kost i samband med diabetes, så är det bara att fråga på.

/ sarah


Det här med att skriva kommentarer på andras bloggar tycker jag själv är krångligt.(innan jag startade min blogg) Men jag tror inte att du var tvungen att skapa en blogg för att skriva en kommentar. Kan man inte välja att kryssa i rutan"anonym"?

mimmi sa...

Oj nu måste jag skriva om eftersom jag glömt löenordet.

Min son har haft diabetes ca 9 månader. Han har ganska stabilt blodsocker men har fått öka dosen rejält efter sommaren så jag gissar att hans produktion börjar avta. Han tar 22 långtidsverkande och mellan 4-8 enheter i samband med måltid (2-3 gånger per dag ibland tar han ingen morgonspruta). Han växer fortfarande 181 cm och 68 kg.

Jag tror också att han skulle kunna minska rejält om han la om kosten men än är han inte riktigt motiverad - jag hoppas han ändrar inställning i samband med att jag kommer med fler och fler goda recept=)

Jag hittar inget kryss - har testat de olika förslegn men detta var det enda som fungerade och eftersom jag glömt passwordet så försvann mitt förra svar 8tror jag iaf).

Sarah N sa...

Det är ju rätt svårt att försöka få någon att byta kost om motivationen inte finns. Men så länge han bor hemma, äter han väl det som serveras? Se till att bara laga LCHF-mat.

För min egen del var det lätt att bli motiverad att fortsätta med LCHF, eftersom mina sockervärden ändrades radikalt redan från första dagen med LCHF-mat.

Vad har han för sockervärden under dagen? Före och efter mat?

vad har han för Hba1c? (långtidsblodsocker)

Anonym sa...

Han har tyvärr under åren lärt sig att äta kött/korv/etc med potatis/pasta/etc (också så det servas i skolan). Han har dessutom ett stort matbehov då han tränar väldigt mycket.
Jag kommer inte att tvinga honom att ändra sig men försöka påvisa vinsterna på sikt.

Hba1c är nu på 6,5 - före sommaren var han nere på 5,7 men han hade det tungt under sommarperioden och direkt efter (mindre träning, värme etc etc) men börjar komma iordning nu. Han har ett stabilt blodsocker som pendlar mellan 3.7 (lägre så känner han av det direkt) och upp emot 9.

Vad har du för Hba1c?

Sarah N sa...

Mitt Hba1c var i sept 6,7
Har alltid legat runt 7-7,5 innan kostbytet. Så det ska bli sännande att ta ett nytt värde vid nästa läkarbesök.

Din son har ju rätt bra värden just nu. Skulle tro att det beror på att han fortf har en liten insulinproduktion kvar.

Läser han nåt om diabetes?
Är han intresserad av att veta mer om sin sjukdom?

Anonym sa...

Nej, tyvärr är han inte speciellt intresserad. Men han är ännu ung och har nyligen fått det så jag tror att även det kommer i samband med medvetenhet.