torsdag 2 oktober 2008

Mitt "höga" kolesterol




Jag träffade min diabetesläkare i sep. Jag visade honom mina näst intill perfekta blodsockervärden som jag brukar föra in i en dagbok. Han konstaterade att det såg bra ut, men var inte alls intresserad av att höra varför mina värden helt plötsligt (sen förra läkarbesöket) hade ändrat sig till det bättre.

Han började i stället tjata om mitt höga kolesterol (7,7 man ska helst ligga under 5,0). "Oj då!" sa han. Detta måste vi göra något åt. Han var snabb med att påpeka att mitt förhöjda kolesterolvärde berodde på min nya kost. Och det är jag fullt medveten om. Men saken är den att när man äter en naturlig kost som LCHF, så reglerar kroppen kolesterolet själv. Han tyckte i alla fall att jag skulle börja äta statiner på en gång om jag inte vill ha en hjärtinfarkt inom den närmsta framtiden.
Jag tackade vänligt men bestämt NEJ, och sa att jag ALDRIG kommer att äta statiner med alla dessa hemska biverkningar. Mitt kolesterol är hur bra som helst. Det skulle min läkare också kunna se om han bara visste vad det är man ska titta efter.

Det värsta var när han sa att han skulle begå tjänstefel om han inte informerade mig om att han ville sätta in statiner i mitt fall.
Jag tycker snarare att han BEGÅR ett tjänste fel som föreslår statiner i mitt fall när det verkligen inte behövs.

Varför tittar de flesta läkarna bara på totalkolesterolet vilket inte säger speciellt mycket???
De övriga mer väsentliga värdena då? Glömde han att titta på dom eller vet han inte att det är
dessa man ska titta på?
Här är mina värden
(De värden som står inom parentes utgår läkarna i från.)
Totalkolesterol 7,7 (<5,0)
HDL 1,9 (>1,2)
LDL 4,9 (<3,0)
LDL/HDL 2,6 (<5,0)
Triglycerider 0,61 (<1,8)
Jag tipsade min läkare om Uffe Ravnskovs hemsida där han skriver om alla kolesterolmyter. Hoppas han läser den bara.

4 kommentarer:

Lars sa...

Tack Sarah för de kostråd som jag fått. Mitt blodsocker ligger jättebra, största förändringen jag gjort hittills är att inte äta potatis, ris och pasta.
Lars

Sarah N sa...

Vad roligt att höra! Vad glad jag blir för din skull.

Sarah

Dotto sa...

Hej, vad roligt med en blogg inriktad mot folk med diabetes typ 1. Jag har känt mig som en udda fågel bland alla överviktiga och typ 2:or. Jag är glad att jag hittade din blogg. Jag bifogar ett inlägg som jag skrev på Kolhydrater i fokus, som beskriver min story + mina tips och reflektioner.

Jag fick diagnosen diabetes typ 1 för 16 månader sedan. De första två månaderna tog jag korttidsverkande insulin före maten och långtidsverkande insulin morgon och kväll (Lantus). Alltså insulinsprutor 5 ggr om dagen. Efter att ha gått över till LCHF först gradvis sedan helt har jag helt slutat med insulin. Att jag kan göra det beror att jag har egenproduktion av insulin kvar. Hur mycket insulinproduktion man har kvar är individuellt. De diabetiker typ 1 som inte har insulinproduktion kvar inte sluta helt med insulin. Det vore förenat med livsfara att göra det. Men man kan med LCHF åstadkomma ett stabilt och lågt och mer lättreglerat blodsocker.

Mitt praktiska sätt att hantera detta är att i stort sett utesluta mjöl, ris och sockerbaserade livsmedel. Äta mycket små mängder potatis och endast tillsammans med stadig mat. Endast små mängder frukt i samband med stadig mat.

Dvs jag äter inte:

Bröd, pasta, frukostflingor, müsli, ris, godis, kakor, söta efterrätter.

Efter ett tag tappar man fullständigt lusten att äta dessa saker.

Vad blir då kvar att äta? I stort sätt allting och lite till för man behöver inte ha några hämningar vad gäller att äta fett. Rejäla köttbitar med gräddsås och grönsaker. Fisk med skirat smör. Chokladmousse på mörk choklad, grädde och ägg. Fantastiska frukostar med gräddstekta ägg och bacon. Krämig yoghurt med nötter. Tusentals olika sorters ost med torrt rödvin till. Välkommen till en skimrande kulinariskt himmelrike.

Sarah N sa...

Hej dotto!
Kul att du hittade min blogg.

Vad skönt det måste vara för dig att slippa alla dessa sprutor. Tänk om alla med nyupptäckt diabetes kunde få info om LCHF redan på sjukhuset. Vissa skulle som du klara sig helt utan sprutor och vissa kanske skulle klara sig med endast en långtidsverkande spruta 1ggr/dag.

Roligt att det funkar så bra för dig med kosten. Det är ju knappast så att man behöver kämpa mot sötsug och/eller hunger när man äter enligt LCHF. Man är belåten jämt och mår super!


Sarah